I. Úvodné ustanovenia
- Spoločnosť Alba Flora s.r.o., IČO: 51 065 240, so sídlom na adrese Diakovce č. 125, PSČ 925 81, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Trnava, oddiel Sro, vložka 41279/T (ďalej len „obchodník“) vydáva reklamačný poriadok pre zákazníkov Alba Flora s.r.o. (ďalej aj „reklamačný protokol“ alebo „RP“). Tento RP riadne informuje spotrebiteľa (ďalej len „zákazník“) o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia práva zo zákonnej zodpovednosti za vady (ďalej aj „reklamácia“), vrátane informácie, kde možno vady vytknúť (ďalej aj „uplatnenie reklamácie“) a nárokov z práv zo zodpovednosti za vady podľa § 619 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb., Občiansky zákonník, v znení neskorších predpisov (ďalej aj „OZ“), v spojení so zákonom č. 108/2024 Z. z., o ochrane spotrebiteľa, v znení neskorších predpisov (ďalej aj „ZOS“).
- Reklamačný poriadok pre internetový predaj tvorí neoddeliteľnú súčasť Všeobecných obchodných podmienok obchodníka, ktoré je možné zobraziť TU.
II. Zákonná zodpovednosť za vady
- Obchodník zodpovedá za dodanie tovaru zákazníkovi v súlade s dohodnutými požiadavkami (§ 616 OZ) a všeobecnými požiadavkami (§ 617 OZ).
- Tovar má vady, pokiaľ nie je v súlade s dohodnutými požiadavkami a všeobecnými požiadavkami alebo ak jeho používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva.
- Obchodník nezodpovedá za to, že tovar nie je v súlade so všeobecnými požiadavkami, ak obchodník pri uzavretí zmluvy výslovne oboznámil zákazníka, že určitá vlastnosť tovaru nezodpovedá všeobecným požiadavkám, a zákazník s nesúladom výslovne a osobitne súhlasil.
- Obchodník zodpovedá za vadu, ktorú má tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do 2 rokov od dodania tovaru zákazníkovi.
- Ak sa vada tovaru prejaví do uplynutia 2 rokov od dodania tovaru, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mal tovar už v čase jeho dodania. To však neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou tovaru alebo vady
III. Nároky zo zodpovednosti za vady
- Pokiaľ má tovar vadu, má zákazník právo túto vadu vytknúť („reklamovať“). Zákazník môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady, len ak vytkol vadu tovaru do 2 mesiacov od zistenia vady, najneskôr však do uplynutia 2 rokov od dodania tovaru.
- Práva súvisiace so zodpovednosťou za vady sú uvedené najmä v § 621 – § 624 OZ.
- Ak má tovar vady, za ktoré zodpovedá obchodník, môže zákazník uplatniť nasledujúce nároky zo zákonnej zodpovednosti za vady:
- Odstránenie vady:
- Ak ide o vadu, ktorá je odstrániteľná, má zákazník právo zvoliť si odstránenie vady opravou tovaru alebo výmenou tovaru. Zákazník si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil obchodníkovi neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil zákazníkovi značné ťažkosti.
- Za účelom opravy vady alebo výmeny tovaru zákazník odovzdá alebo sprístupní tovar obchodníkovi. Náklady prevzatia znáša obchodník.
- Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti (napr. nedostatok tovaru, a pod.).
- Obchodník vykoná odstránenie vady opravou alebo výmenou v primeranej lehote, ktorou sa rozumie lehota nevyhnutná na vykonanie opravy alebo výmeny tovaru, podľa možností obchodníka, s prihliadnutím na povahu tovaru a povahu a závažnosť vady.
- Obchodník dodá opravený tovar zákazníkovi na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým zákazník obchodníkovi vadný tovar dodal, ak sa zmluvné strany nedohodnú inak.
- Po dokončení opravy alebo výmeny dodá obchodník tovar (alebo vymenený tovar) zákazníkovi na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým zákazník obchodníkovi vadný tovar dodal alebo vyzve zákazníka na prevzatie tovaru (alebo vymeneného tovaru).
- Pokiaľ zákazník neprevezme tovar v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy tovar prevziať mal, môže obchodník tovar predať. Na predaj tovaru sa uplatnia osobitné pravidlá stanovené príslušnými právnymi predpismi. Obchodník môže tovar na vlastné náklady zničiť, ak sa tovar nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré obchodník účelne vynaložil na úschovu tovaru, a nákladov, ktoré by obchodník musel nevyhnutne vynaložiť na predaj tovaru.
- Právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od zmluvy:
- Zákazník má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo odstúpiť od zmluvy, ak:
- obchodník tovar neopravil ani nevymenil (viď čl. III.3 písm. a) bod i. tohto RP),
- obchodník tovar neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 OZ,
- obchodník odmietol odstrániť vadu (viď čl. III.3 písm. a) bod iii. tohto RP),
- tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene tovaru,
- vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od zmluvy, alebo
- obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre zákazníka.
- Zákazník nie je oprávnený odstúpiť od zmluvy, ak sa spolupodieľal na vzniku vady alebo ak ide o zanedbateľnú vadu (napr. tovar možno bez väčších ťažkostí ďalej používať, a pod.).
- Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného tovaru a hodnoty, ktorú by tovar mal, ak by bol bez vád. Pri posudzovaní práva zákazníka na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od zmluvy sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota tovaru, povaha a závažnosť vady a možnosť od zákazníka objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť obchodníka odstrániť vadu.
- Ak sa zmluva týka kúpy viacerých produktov, zákazník môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnému tovaru. Vo vzťahu k ostatným produktom môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné produkty bez vadného tovaru.
- Obchodník po odstúpení od zmluvy vráti zákazníkovi kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru obchodníkovi alebo po preukázaní, že zákazník zaslal tovar obchodníkovi, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr. Zákazník po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti tovar obchodníka na náklady obchodníka.
- Obchodník vráti kúpnu cenu zákazníkovi alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil zákazník pri zaplatení kúpnej ceny, ak zákazník výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady.
- Zákazník má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo odstúpiť od zmluvy, ak:
- Odstránenie vady:
IV. Postup vybavenia zodpovednosti za vady
- Vytknutie vady sa uplatňuje u obchodníka prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla Diakovce 125, 925 81 Diakovce alebo osobne v prevádzkarni obchodníka (Diakovce 125, 925 81 Diakovce). Spolu s vytknutím vady tovaru, predloží zákazník tovar, ktorý považuje za vadný obchodníkovi k posúdeniu. Zákazník predkladá tovar mechanicky a hygienicky očistený a vhodne zabalený tak, aby nedošlo k jeho poškodeniu.
- Nákup tovaru, ktorého sa vytýkaná vada týka, preukazuje zákazník najmä dokladom o kúpe tovaru, prípadne iným hodnoverným spôsobom.
- Obchodník poskytne zákazníkovi písomné potvrdenie („reklamačný protokol“) o vytknutí vady a o tom, kedy práva zo zodpovednosti za vady uplatnil, pričom toto potvrdenie je tiež potvrdením o dátume a spôsobe posúdenia zodpovednosti za vady tovaru, vrátane lehoty, v ktorej obchodník vadu za ktorú zodpovedá, odstráni v súlade s § 622 ods. 3 Občianskeho zákonníka v spojení s § 4 ods. 1 písm. j) ZOS, prípadne oznámením o vybavení zodpovednosti za vady odmietnutím s písomným odôvodnením v súlade § 622 ods. 4 OZ v spojení s § 4 ods. 1 písm. k) ZOS.
- Obchodník poskytne zákazníkovi písomné potvrdenie („reklamačný protokol“) o vytknutí vady a o tom, kedy práva zo zodpovednosti za vady uplatnil, pričom toto potvrdenie je tiež potvrdením o dátume a spôsobe posúdenia zodpovednosti za vady tovaru, vrátane lehoty, v ktorej obchodník vadu za ktorú zodpovedá, odstráni v súlade s § 622 ods. 3 Občianskeho zákonníka v spojení s § 4 ods. 1 písm. j) ZOS, prípadne oznámením o vybavení zodpovednosti za vady odmietnutím s písomným odôvodnením v súlade § 622 ods. 4 OZ v spojení s § 4 ods. 1 písm. k) ZOS.
- Obchodník posúdi vytknú vady a vybaví zodpovednosť za vady v primeranej lehote, ktorá nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý obchodník nemôže ovplyvniť.
- Ak obchodník odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi zákazníkovi. Zákazník je oprávnený vytknúť rovnakú vadu tovaru opakovane v prípade, ak zákazník zodpovednosť obchodníka za vadu preukáže znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou. V takom prípade nemôže obchodník zodpovednosť za vadu tovaru odmietnuť. Pokiaľ zákazník preukáže zodpovednosť obchodníka za vadu, môže náhradu účelne vynaložených nákladov za znalecký posudok alebo odborné stanovisko, uplatniť zákazník u obchodníka v súlade s príslušnými právnymi predpismi.
- Zákazník má voči obchodníkovi právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú zodpovedá obchodník, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vady, ak takéto právo uplatní u obchodníka najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opraveného alebo náhradného tovaru, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy.
V. Záverečné ustanovenia a podmienky popredajného servisu
- Práva a povinnosti obchodníka a zákazníka neupravené týmto RP sa riadia príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi SR, najmä OZ.
- V prípade akýchkoľvek otázok, príp. podnetov, sa môžete obrátiť počas pracovných dní od 9:00 do 16:30 hod. na telefónne číslo obchodníka: +421 948 761 030.
- V prípade akýchkoľvek otázok môžete tiež zaslať e-mail na: info@albaflora.sk.
- Náklady vzniknuté zákazníkovi pri použití komunikačných prostriedkov na diaľku v súvislosti s uzavretím zmluvy (náklady na internetové pripojenie, hovorné podľa operátora volajúceho) si hradí zákazník sám. Obchodník zákazníkovi za použitie prostriedkov komunikácie na diaľku nič neúčtuje.
VI. Alternatívne riešenie sporov
- Pokiaľ zákazník nie je spokojný so spôsobom, ktorým obchodník vybavil zodpovednosť za vady alebo ak medzi nimi vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady, prípadne sa zákazník domnieva, že obchodník porušil jeho práva, má zákazník právo obrátiť sa na obchodníka so žiadosťou o nápravu. Ak obchodník na žiadosť o nápravu odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania, môže zákazník podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu („ARS“) podľa zákona č. 391/2015 Z. z., o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov („zákon o ARS“), a to príslušnému subjektu ARS, ktorým je v danom prípade Slovenská obchodná inšpekcia, so sídlom Bajkalská 21/A, 827 99 Bratislava 27, webové sídlo, kde je k dispozícii aj formulár pre podanie návrhu: www.soi.sk, alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov ARS vedeného Ministerstvom hospodárstva SR, ktorý je zverejnený na webovom sídle Ministerstva hospodárstva SR (www.mhsr.sk), alebo prostredníctvom platformy ODR, dostupnej na: www.ec.europa.eu/consumers/odr/. Ak sú na ARS príslušné viaceré subjekty, môže si zákazník zvoliť, ktorému z nich návrh podá. Možnosť zákazníka obrátiť sa na súd nie je týmto dotknutá. Ďalšie informácie ohľadne ARS medzi obchodníkom a zákazníkom vyplývajúcich alebo súvisiacich so zmluvou sú uvedené na stránke ministerstva: www.mhsr.sk a v zákone o ARS.
Tento reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňa 1. 7. 2024.